Pelatihan Pemeliharaan Sarana dan Prasarana untuk Siswa Madrasah Aliyah Swasta Laboratorium FTK UIN STS Jambi
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Tujuan PKM ini adalah memberikan pelatihan kepada siswa Madrasah Aliyah Laboratorium tentang pemeliharaan sarana dan prasarana untuk menciptakan lingkungan yang aman, bersih, dan nyaman. Kegiatan melibatkan kolaborasi antara dosen dan mahasiswa FTK UIN STS Jambi dengan kepala madrasah/wakil kesiswaan serta 15-20 siswa. Kegiatan terdiri dari tiga tahapan: (1) penyampaian materi tentang pengertian, pentingnya, dan manfaat pemeliharaan sarana dan prasarana, (2) sesi tanya jawab dengan siswa, dan (3) pemberian reward kepada siswa. Hasilnya menunjukkan bahwa masih banyak siswa yang perlu lebih memahami cara yang baik untuk memelihara sarana dan prasarana di Laboratorium Madrasah Aliyah, terlihat antusiasme siswa dan peningkatan pemahaman yang baik setelah mengikuti kegiatan ini.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) accepts manuscripts that have not been published elsewhere and are not under consideration for publication by other print or electronic media. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (eg, post it to an institutional repository, in a journal or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
License to Publish
The non-commercial use of the article will be governed by the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). The author hereby grants JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) an exclusive publishing and distribution license in the manuscript include tables, illustrations or other material submitted for publication as part of the manuscript (the “Articleâ€) in print, electronic and all other media (whether now known or later developed), in any form, in all languages, throughout the world, for the full term of copyright, and the right to license others to do the same, effective when the article is accepted for publication. This license includes the right to enforce the rights granted hereunder against third parties.
References
Apriana, D., Kristiawan, M., & Wardiah, D. (2019). Headmaster’s Competency in Preparing Vocational School Students For Entrepreneurship. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(8).
Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan Dan Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan. (studi kasus SMP Negeri 7 Makassar). ). Jurnal Ilmu Pendidikan Keguruan Dan Pembelajaran, 3(2), 115–121. https://ojs.unm.ac.id.
Fauzi, M. I. F. (2021). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Al-Rabwah, 14(02), 90–115. https://doi.org/10.55799/jalr.v14i02.46
Indra, I. M., Mawaddah, I. A., Harahap, T. K., & ... (2023). Guru Penggerak Era Merdeka Belajar. In Penerbit Tahta … (Vol. 8). https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/94%0Ahttps://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/download/94/94
Iskandar, Rohiyat, & Djuwita, P. (2017). Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Manajer Pendidikan, 11(6), 512.
Megasari, R. (2014). Peningkatan Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Untuk Meningkatan Kualitas Pembelajaran Di SMPN 5 Bukittinggi. Bahana Manajemen Pendidikan | Jurnal Administrasi Pendidikan, 02(01), 636 – 648.
Meimuharani, Nazaruddin, & Anggraini, I. (2019). Pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran di man 4 aceh besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi, 5(3), 248–253. https://jim.unsyiah.ac.id/pendidikan-ekonomi/article/view/14922
Mulyadi, A. (2020). Dampak Manajemen Sarana Prasarana terhadap Mutu Pendidikan. Jurnal Syntax Admiration, 01(08), 1004 – 1022. https://doi.org/doi:10.46799/jsa.v1i8.140.
Nurbaiti. (2015). Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Manajer Pendidikan, 9(4), 536–546. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ejournal.unib.ac.id/index.php/manajerpendidikan/article/view/1156&ved=2ahUKEwiFhaH0k-n3AhXIR2wGHfCrB4kQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw2ljGwwPPLWMVGXFEUAOOl2
Nurharirah, S., & Effane, A. (2022). Hambatan dan Solusi dalam Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Karimah Tauhid, 1(2), 219–225.
Purnomo, A. C. (2022). Manajemen Pemeliharaan Sarana Prasarana Pendidikan. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 66–75. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v2i1.135
Rasmanah, C., Andriani, N., Nurhidayat, R., Mubarok, A. W., & Hidayat, Y. (2024). Optimalisasi Pemeliharaan Sarana dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Global Futuristik, 2(1), 22–27. https://doi.org/10.59996/globalistik.v2i1.313
Ristiana, A. (2020). PEMELIHARAAN SARANA DAN PRASARANA UNTUK MENINGKATKAN MUTU LAYANAN PENDIDIKAN. (Studi Kasus Di MA YPIP Panjeng Jenangan Ponorogo) IAIN Ponorogo.
Wicaksono, A., & Sholeh, M. (2018). Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Bangkalan. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, Vol 6(3), 1–13.