Literasi Digital Dalam Mendukung Digital Society Menuju Desa Cerdas Melalui Pendidikan Karakter Pada Karang Taruna Desa Mlese

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Mutiatul Astna
Anita Trisiana
Nur Azizah

Abstract

This research analyzes the role of digital literacy in supporting the formation of a digital society towards smart villages through character education in youth organizations (karang taruna). In this context, digital literacy is not only seen as a technical skill but also as a tool for building strong character values among young people. The study examines various dimensions of digital literacy, including the ability to evaluate information, communicate effectively, and utilize technology for collaboration and innovation. Using a qualitative approach, the research involves surveys and interviews with members of karang taruna and local stakeholders to identify best practices in integrating character education with digital literacy. This study aims to demonstrate how character education among karang taruna can be strengthened through the use of digital technologies, such as social media and online learning platforms. Karang taruna is expected to play a key role in creating an adaptive and innovative community while achieving sustainable development goals at the village level.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Mutiatul Astna, Anita Trisiana, & Nur Azizah. (2025). Literasi Digital Dalam Mendukung Digital Society Menuju Desa Cerdas Melalui Pendidikan Karakter Pada Karang Taruna Desa Mlese. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(2), 719-735. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v6i2.2147

References

Astuti, E. Z. L. (2019). Gerakan Literasi Digital: Studi Pemberdayaan Pemuda Melalui Program Sistem Informasi Potensi Kreatif Desa di Kulonprogo. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat: Media Pemikiran dan Dakwah Pembangunan, 3(2). https://doi.org/10.14421/jpm.2019.032-05
Ayupradani, N. T., Sofiyana, L. N., Huda, M., Nasucha, Y., & Siswanto, H. (2021). Peningkatan Literasi Digital Anggota Karang Taruna Tunas Harapan sebagai Pembentuk Pendidikan Karakter Bangsa. Buletin KKN Pendidikan, 3(2). https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i2.15696
Bila, N. S., Wahyuni, F. D., & Nurgiansah, T. H. (2023). Peran Penting Civics: Pendidikan Ilmu Kewarganegaraan di Era Masyarakat Digital. Jurnal Kewarganegaraan, 20(1). https://doi.org/10.24114/jk.v20i1.39530
Galuh, A. D., Putri, D. A., Cahyani, S. A., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Pendidikan, U., & Rahayu, N. (2022). Peran Pendidikan Karakter Dalam Menumbuhkan Ekonomi Kreatif Berbasis Digital di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6.
Handayani, M. D. (2020). Partisipasi masyarakat dalam kegiatan sosial di gampong tampang kecamatan samadua kabupaten aceh selatan. Skripsi.
Hardiati, E., & Murtiwidayanti, S. Y. (2015). Organisasi Sosial sebagai Modal Sosial dalam Pemberdayaan Masyarakat Lokal. Jurnal PKS, 14(4).
Isabella, I., Iriyani, A., & Puji Lestari, D. (2023). Literasi Digital sebagai Upaya Membangun Karakter Masyarakat Digital. Jurnal Pemerintahan dan Politik, 8(3). https://doi.org/10.36982/jpg.v8i3.3236
Kawalod, F., Rorong, A., & Londa, V. (2015). Peranan Organisasi Karang Taruna Dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa (Suatu Studi Di Desa Tewasen, Desa Pondos, Desa Elusan, Desa Wakan Kecamatan Amurang Barat Kabupaten Minahasa Selatan). Jurnal Administrasi Publik UNSRAT, 3(031).
Kotler. (2015). Penggunaan Teknologi. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(2).
Meuraksa, M. A. E., & Saputra, A. A. (2020). Peranan Karang Taruna Dalam Upaya Penyelenggaraan Dan Pembangunan Kesejahteraan Sosial Kecamatan Pamulang. Humanika: Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan, dan Humaniora, 4(1).
Nugraha, A., & Rachmawati, Y. (2015). Metode Pengembangan sosial Emosional. Universitas Terbuka.
Nurvadilah, I., Mulyana, D., & Cahyono, C. (2024). Peranan Karang Taruna Dalam Pembangunan Masyarakat Desa Menuju Civil Society. Konstruksi Sosial : Jurnal Penelitian Ilmu Sosial, 4(1). https://doi.org/10.56393/konstruksisosial.v3i6.1726
Taptajani, D. S., Muharom, R. P., Raihan, M., Al-Zayyan, S. K., Bagaskara, E. S., Putri, P., Fauziah, A. A., Pratama, C., Fedy, M. A. Z. P., Mauludin, Z., Syadiah, M. A., Wahyuni, R. S., Septiandi, R., Nirmala, D. S., Al-Jabbar, A. N. I., Suryana, L. D., Hadianto, I. M., Fathurrohman, S., Maulana, R., & Afrizal, N. N. (2023). PEMBERDAYAAN MASYARAKAT MELALUI LITERASI DIGITAL DALAM PENGENALAN DAN PENGEMBANGAN SKILL UNTUK MENGHADAPI ERA DIGITALISASI 4.0. Jurnal PkM MIFTEK, 4(2). https://doi.org/10.33364/miftek/v.4-2.1461
Trisiana, A. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SEBAGAI INOVASI PENGEMBANGAN DI ERA MEDIA DIGITAL DAN REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1).
Trisiana, A. (2020). DIGITAL LITERATION MODELS FOR CHARACTER EDUCATION IN GLOBALIZATION ERA. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(1). https://doi.org/10.18510/hssr.2020.8164
Zen Munawar, Novianti Indah Putri, Rita Komalasari, Iswanto, Hernawati, & Andina Dwijayanti. (2023). Program Desa Cerdas Untuk Mendukung Keberlangsungan Rencana Strategis Desa. Darma Abdi Karya, 2(1). https://doi.org/10.38204/darmaabdikarya.v2i1.1345