Pemberdayaan Taman Baca Masyarakat Sebagai Wahana Pendidikan Literasi Anak di Dusun Tibu Kesambik

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Astrid Dwimaulani
Budi Setiawan
Risviana
Anggun Trisnani
Lia Fitriani
Wahyu Aji Saputra
Elvina Dewi Nur Muslimah
Lalu Solihat Mubarrokah
Rosidatul Aini
Samsul Lutfi
Asri Aulia Al Hamdi
Lina Lustina

Abstract

The empowerment of the Haqqul Yakin Community Reading Garden (TBM) in Tibu Kesambik Hamlet, Lepak Timur Village, aims to improve children's literacy through the KKN Bina Desa program. This TBM empowerment program employed a three-stage implementation method, namely: preparation stage, implementation stage, and evaluation stage. There were several activities that were carried out such as open book donations, labeling, arranging bookshelves, and literacy assistance in reading and writing. As a result, book donations enrich the reading collection, while labeling and arranging shelves make it easier for children to choose books. Literacy assistance increases children's interest in reading and writing. This program has also succeeded in raising public awareness of the importance of literacy, providing a positive impact on the development of literacy culture in remote areas.


 

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Dwimaulani, A., Budi Setiawan, Risviana, Anggun Trisnani, Lia Fitriani, Wahyu Aji Saputra, Elvina Dewi Nur Muslimah, Lalu Solihat Mubarrokah, Rosidatul Aini, Samsul Lutfi, Asri Aulia Al Hamdi, & Lina Lustina. (2025). Pemberdayaan Taman Baca Masyarakat Sebagai Wahana Pendidikan Literasi Anak di Dusun Tibu Kesambik. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(1), 466-478. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v6i1.2156

References

Agustina, Z., Murniati, N. A. N., & Reffiane, F. (2023). Analisis faktor penyebab rendahnya minat baca siswa kelas iii di sdn peterongan kota semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(02), 5356–5369.
BKKBN. (2024). Taman Baca Masyarakat. Bkkbn.Go.Id. https://kampungkb.bkkbn.go.id/
Di, M., & Watoone, D. (2024). Tata Kelola Taman Baca Bagi Percepatan Literasi. 6(1), 292–300.
Dwijayati, C. D. C., & Rahmawati, L. E. (2021). Kendala literasi baca tulis sebagai implementasi gerakan literasi nasional di SMA Negeri 1 Pangkalan Bun. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 2(1), 17–32. https://doi.org/10.22515/tabasa.v2i1.2685
Fadhilah, R. N., Arsanti, M., & Hasanudin, C. (2023). Dampak literasi bagi anak usia dini di Indonesia. Prosiding Seminar Hasil Penelitian Pengabdian Dan Diseminasi, 1(1), 152–159.
Gani, R., & Adam, A. (2024). Pengaruh media sosial terhadap rendahnya minat baca siswa MAN 1 Ternate. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 6, 1–11. https://journalpedia.com/1/index.php/jpp/article/view/3126%0Ahttps://journalpedia.com/1/index.php/jpp/article/download/3126/3167
Hadi, A. A., Sarifah, A., Maftuhah, T., & Putri, W. D. (2023). Rendahnya minat baca anak sekolah dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 22–30. https://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/view/303
Handayani, T., & Hartatik, E. S. (2024). Pendampingan verifikasi koleksi perpustakaan pasca pelabelan call number jenis buku bacaan Di SD Negeri Manyaran 01 Semarang. Harmoni: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 41–52. https://doi.org/10.14710/hm.8.1.41-52
Haspuji, N. R., Husain, N., & Jaya, A. (2021). Peran taman baca rumah inspirasi dalam mewujudkan literasi informasi pada anak-anak di Kelurahan Bungkutoko. Jurnal Literasi Perpustakaan Dan Informasi UHO, 1(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.52423/jlpi.v1i1.16248
Idhamani, A. P. (2020). Dampak teknologi informasi terhadap minat baca siswa. UNILIB : Jurnal Perpustakaan, 11(1), 35–41. https://doi.org/10.20885/unilib.vol11.iss1.art4
Indrasari, Y. (2024). UNESCO Sebut Minat Baca Orang Indonesia Masih Rendah. Radio Republik Indonesia. https://www.rri.co.id/daerah/649261/unesco-sebut-minat-baca-orang-indonesia-masih-rendah
Kartikasari, E. (2022). faktor pendukung dan faktor penghambat gerakan literasi sekolah. Jurnal Basicedu, 6(5), 8879–8885.
Kusmiarti, R., & Hamzah, S. (2019). Literasi dalam Pembelajaran bahasa indonesia di era industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 1(1), 211–222. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba
Maulana, D., Alamanda, D., Sulaeman, E., Asmarawati, E., Ali, F., Winata, H., Mansyur, M., Winarsa, R. H., Ekonomi, F., & Pamulang, U. (2024). Prosiding Seminar Nasional Manajemen Analisis Dampak Media Sosial Terhadap Strategi Pemasaran Modern. 3(1), 117–127.
Misriyani, M., & Mulyono, S. E. (2019). Pengelolaan taman baca masyarakat. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 3(2).
Muhammadiyah, M. (2023). Pendampingan Pembelajaran Literasi untuk Menghadapi. 1(2), 65–71.
Munir, S., & Hidayatullah, A. (2019). Peran taman bacaan (tbm) dalam meningkatkan minat dan budaya baca. Jurnal Literasi, 3(1l), 23–29.
Nurhaidah, M. I. M. (2017). Dampak rendahnya minat baca dikalangan mahasiswa PGSD Lampeuneurut Banda Aceh serta cara meningkatkannya. Jurnal Pesona Dasar, 3(4), 1–11.
Oktariani, O., & Ekadiansyah, E. (2020). Peran literasi dalam pengembangan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), 1(1), 23–33. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v1i1.11
Parapat, I. K., Mardianto, M., & Nasution, M. I. P. (2023). Mengoptimalkan pengenalan literasi pada anak sejak usia dini: menumbuhkan keterampilan membaca dan menulis. Jurnal Raudhah, 11(1), 38–49. https://doi.org/10.30829/raudhah.v11i1.2818
Prasida, E. P. S. E. (2022). Upaya meningkatkan minat baca dikalangan remaja desa wirobiting melalui layanan bimbingan kelompok. Shine: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 85–94. https://doi.org/10.36379/shine.v2i2.196
Prestanti, W., & Sumarto, S. (2013). Pemanfaatan taman bacaan masyarakat sebagai sumber belajar bagi masyarakat di Kabupaten Semarang. Unnes Civic Education Journal, 1(2), 1–12.
Ramdhani, M., Wahidah, B., & Wahyuni, W. (2022). Problematika budaya literasi membaca di SMAN 1 Aikmel. Jurnal Bastrindo, 3(2), 137–145.
Sasikirana, R. A., Hidayat, D., & Santika, T. (2024). Peran taman baca pelosok bumi dalam meningkatkan kecakapan literasi dasar pada anak-anak di Dusun Cilele. Jendela PLS, 9(1), 43–49. https://doi.org/10.37058/jpls.v9i1.7998
Suhita, S. U., Rosyada, F. A., & Rifani, M. (2022). Pengaruh media sosial dalam strategi pemasaran produk pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Sahmiyya, 1(2), 229–236. https://e-journal.uingusdur.ac.id/index.php/sahmiyya/article/view/5799
Utomo, R. C. (2024). Teknis Pelabelan koleksi perpustakaan nasional. Majalah Biola Pustaka, 2(2), 41–45.
Zuhria, A. F., Kurnia, M. D., Jaja, J., & Hasanudin, C. (2020). Dampak era digital terhadap minat baca remaja. JUBAH RAJA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 1(2), 22.

DB Error: Unknown column 'Array' in 'WHERE'