Peningkatan Keterampilan Bisnis Gen-Z melalui Pelatihan Pembuatan Deodorant Spray Berbahan Alami

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nada Hikmatul Ilmi
Nur Istiqamah
Baidina Zahra
Nabilla Salsa Bila
Agus Seiry
Nadia Khairunnisa
Muhammad Wafa
Zulkifli

Abstract

Generation Z has a significant influence in various aspects of life, such as business, education, and popular culture. When Gen Z was born, the use of technology such as the internet, smartphones, and social media was becoming popular, so Gen Z has a very close relationship with technology usage. Therefore, Gen Z has the opportunity to be encouraged to creatively generate business ideas. The purpose of this service is to provide business ideas through training in the production of natural ingredient deodorant spray made from alum, which is available in the village of Terantang. This service article uses the ABCD method (asset-based community development) with data obtained from observations and interviews. The result of this service is the creation of business skills for Gen Z at SMPN 5 Sampit from natural resources, namely tawas stone, which was previously only used as a water purifier, into a new business idea product. 


 

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Nada Hikmatul Ilmi, Nur Istiqamah, Baidina Zahra, Nabilla Salsa Bila, Agus Seiry, Nadia Khairunnisa, Muhammad Wafa, & Zulkifli. (2025). Peningkatan Keterampilan Bisnis Gen-Z melalui Pelatihan Pembuatan Deodorant Spray Berbahan Alami . JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(3), 1275-1286. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v6i3.2189

References

Annas, Ramadhani, W., Maula, M., Jannah, M., Raisatunnisak, Adisa, S., & Wulandari, S. (2023). Pendampingan dan Sosialisasi Pembuatan Lumpia Durian dengan Metode ABCD (Asset Based Community Development) Sebagai Upaya Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat. Malik Al-Shalih : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.52490/malikalshalih.v2i1.1831

Falakhunnisa, Aini, Q., & Wafirah, M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial dalam Optimalisasi Pembelajaran Daring di Desa Gunungpring. Khidmatan, 1(2), 166–174. https://doi.org/10.61136/khid.v1i2.23

Hutamy, E. T., Marham, A., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Analisis Penerapan Bisnis Model Canvas pada Usaha Mikro Wirausaha Generasi Z. Jurnal Bisnis Dan Pemasaran Digital, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.35912/jbpd.v1i1.453

Khazanah, U., & Ilma, M. (2021). Pelatihan Seni Kaligrafi Islam dalam Meningkatkan Kreativitas Santri MDTA Ar-Rahman di Desa Ngrogung Ngebel Ponorogo. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), Article 3.
Krisna Andriani, N. K., Wahyu Widhi Kusuma, P. I. M., Ade Sarwani, N. K., & Anggerina Hikmaharyanti, P. D. (2024). Peran Generasi Z Dalam Pemanfaatan Teknologi Pada Era Society 5. Prosiding Webinar Nasional Pekan Ilmiah Pelajar.

Lubis, A. S., & Handayani, R. (2023). Generasi Z dan Entrepreneurship. Bypass.

Marwantika, A. I. (2020). Pembuatan Pupuk Organik Sebagai Upaya Pengurangan Ketergantungan Petani Terhadap Pupuk Kimia Di Dusun Sidowayah, Desa Candimulyo, Kecamatan Dolopo, Kabupaten Madiun. InEJ: Indonesian Engagement Journal, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.21154/inej.v1i1.2044

Nurfalah, A. L., Susanti, S., Nurizkiyah, R., Aidah, D. N., Suryani, A. N., Maulina, G., Ridwan, H., & Setiadi, D. K. (2024). Systematic Literature Review: Pengaruh Tawas Sebagai Bahan Deodorant Alami Penghilang Bau Badan. Jurnal Ilmu Kedokteran dan Kesehatan, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.33024/jikk.v11i2.13309

Pohan, M., & Rialdy, N. (2024). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Gen Z Dalam Menentukan Bisnis Yang Diminati Sebagai Usaha Kecil. JURNAL ILMIAH EKONOMI DAN MANAJEMEN, 2(6), Article 6. https://doi.org/10.61722/jiem.v2i6.1430

Radianto, A. J. V., S, M. R. F., Kilay, T. N., Saija, C., Renleeuw, M. D. I., & Christine, T. N. (2023). Membangun Jiwa Kewirausahaan Bagi Generasi Muda (Gen-Z) Dengan Pemanfaatan Sosial Media Pada Era Digitalisasi. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.46306/jabb.v4i2.779

Saebah, N., & Asikin, M. Z. (2022). Efektivitas Pengembangan Digital Bisnis pada Gen-Z dengan Model Bisnis Canvas. Jurnal Syntax Transformation, 3(11), 1534–1540. https://doi.org/10.46799/jst.v3i11.649

Sawitri, D. R. (2018). Perkembangan Karier Generasi Z: Tantangan dan Strategi dalam Mewujudkan SDM Indonesia yang Unggul.

Sidik, A., Fadhil, F., Romadon, L. D. N. A., Ramadhan, M. V., Sulistio, S. W. A., Putri, M. D., Lathifah, U. N., Fitrotunnisa, Z., Yuliana, H., & Imas, A. N. (2023). Pendampingan Dan Sosialisasi Kepada UMKM Dengan Metode ABCD Sebagai Upaya Peningkatan Ekonomi Masyarakat. Kampelmas, 2(1), 129–139.

Széchenyi István University in Győr, Bencsik, A., Juhász, T., Horváth-Csikós, G., & Szent István University in Gödöllő. (2016). Y and Z Generations at Workplaces. Journal of Competitiveness, 6(3), 90–106. https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06
Zaifuddin, Wati, D. P., Yusriya, L. M., Anwar, F., Garfansa, M. P., & Mukamilah, S. (2023). Pengembangan UMKM Melalui Pengoptimalan Peran Digital Marketing Di Desa Branta Pesisir, Kecamatan Tlanakan Kabupaten Pamekasan Dengan Pendekatan Assed Based Community Development (ABCD). Seminar Nasional Hasil Pengabdian Masyarakat (SENIAS), 7(1), 1–9.