Pengembangan UMKM Berkelanjutan: Pemanfaatan Produk Lokal dan Teknologi untuk Meningkatkan Daya Saing di Era Ekonomi Digital

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Budi Siswanto
Briliana Maulidya
Marcellina Elka Suryana
Muhammad Izzan Musyaffa
Zanuba Arifatul Nur Afidah

Abstract

Gemuh Village is a village located in Pecalungan Subdistrict, Batang Regency, Central Java Province. The geographical location of Gemuh Village is quite strategic because it is flanked by several villages and has good natural conditions with fertile soil, thus making this village have great potential as a producer of agricultural commodities such as cassava, cloves, tea, melinjo, coffee, and sengon wood. Through the utilization of information and communication technology to market MSME products in Gemuh Village. In this research, several efforts have been made to support MSMEs that have great potential in Gemuh Village, namely Ayo Maju Bersama UMKM Digital, MSME Branding Video Making, and MSME Assistance. Some of these programs are expected to be able to support the community in marketing and contacting customers for more MSME products by utilizing information and communication technology. Through the UNS Thematic KKN Group in Gemuh Village, they have involved local residents to participate in socialization activities, with the intention of maximizing the potential owned by Gemuh Village.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Budi Siswanto, Briliana Maulidya, Marcellina Elka Suryana, Muhammad Izzan Musyaffa, & Zanuba Arifatul Nur Afidah. (2025). Pengembangan UMKM Berkelanjutan: Pemanfaatan Produk Lokal dan Teknologi untuk Meningkatkan Daya Saing di Era Ekonomi Digital. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(2), 789-799. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v6i2.2240

References

Arifudin, D., Heryanti, L., & Pramesti, D. (2021). Pelatihan Desain Mockup Dan Logo Sebagai Branding Produk Untuk Meningkatkan Nilai Jual Bagi Umkm. Jurnal Masyarakat Mandiri, 5(5), 2640–2651. https://doi.org/10.31764/jmm.v5i5.5847
Fauzan, M. A., & Rahdiyanta, D. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video pada Teori Pemesinan Frais. JURNAL DINAMIKA VOKASIONAL TEKNIK MESIN, 2(2), 82. https://doi.org/10.21831/dinamika.v2i2.15994
Febrianto, G., Sulton, S., & Praherdiono, H. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Pelatihan Instalasi Tenaga Listrik. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 149–157. https://doi.org/10.17977/um038v3i22020p149
Harahap, M., & Mujiatun, S. (2016). Keragaan Ekonomi Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Pengolahan Opak Singkong Di Desa Tuntungan II Kabupaten Deli Serdang Sumatera Utara. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Studi Pembangunan, 16(2), 179–190. https://doi.org/10.30596/ekonomikawan.v16i2.946
Hotana, M. S. (2018). Industri E-Commerce Dalam Menciptakan Pasar Yang Kompetitif Berdasarkan Hukum Persaingan Usaha. Jurnal Hukum Bisnis Bonum Commune, 1(1), 28. https://doi.org/10.30996/jhbbc.v0i0.1754
Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian RI. (2022). Perkembangan UMKM Sebagai Critical Engine Perekonomian Nasional Rerus Mendapatkan Dukungan Pemerintah. https://www.ekon.go.id/publikasi/detail/4593/perkembangan-umkm-sebagai-critical-engine-perekonomian-nasional-terus-mendapatkan-dukungan-pemerintah
Lukman, A. (2021). Pembuatan Video Dokumentasi Event Organizer Bagi Perusahaan PT. Kalamata Komunika Idealeema Di Bandung. Citizen : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(3), 107–115. https://doi.org/10.53866/jimi.v3i1.17
Mutia, R., Adlim, A., & Halim, A. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran Ipa Pada Materi Pencemaran Dan Kerusakan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 108–114. https://doi.org/10.24815/jpsi.v5i2.9825
Permana, R. S. M., Puspitasari, L., & Indriani, S. S. (2019a). Pelatihan Post-Produksi (Audio-Visual Editing) Film Indie di Armidale English College Soreang, Bandung. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1), 19–28. https://doi.org/10.30653/002.201941.88
Permana, R. S. M., Puspitasari, L., & Indriani, S. S. (2019b). Strategi Promosi Pada Tahapan Pra-Produksi Film ‘Haji Asrama’ (HAS). ProTVF, 2(2), 145. https://doi.org/10.24198/ptvf.v2i2.20818
Sutrisno, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Kencana.
Tambunan, T. (2012). Usaha Makro Kecil Dan Menengah di Indonesia: Isu-Isu Penting. LP3ES.
Watulingga, A. O., Ugiarto, M., & Cahyono, B. (2017). Pembuatan Media Profil Pada Perusahaan Amplang Sebagai Media Pengenalan Produk. Jurnal Rekayasa Teknologi Informasi, 1(1), 48–52.

Most read articles by the same author(s)