Pendampingan peningkatan Persepsi Konsumen terhadap Cita Rasa dan Branding Produk UMKM "Kedai Rasa" di Kecamatan Banjarsari Surakarta

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Tri Wijayanti
Dewi Ekowati
Annisa Ratna Fadilla Purba
Desti Nuryani Sitompul
Ismi Maksalmina
Mohammad Febry Andintias
Triyani Triyani
Rodhi Anshari

Abstract

Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) have a strategic role in the Indonesian economy. In the face of increasingly fierce competition, "Kedai Rasa" is faced with various challenges. One of the main challenges is creating a positive consumer perception of the taste of the product while building strong branding. UMKM "Kedai Rasa" is one of the main targets of Community Service (PKM) activities. This research uses descriptive methods with quantitative and qualitative approaches. Overall, Kedai Rasa has succeeded in meeting customer expectations with taste, innovation and adequate portions. To increase satisfaction, Kedai Rasa can continue to innovate its menu, maintain taste consistency, and adapt its offerings to a wider range of customer preferences.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Tri Wijayanti, Dewi Ekowati, Annisa Ratna Fadilla Purba, Desti Nuryani Sitompul, Ismi Maksalmina, Mohammad Febry Andintias, Triyani, T., & Rodhi Anshari. (2025). Pendampingan peningkatan Persepsi Konsumen terhadap Cita Rasa dan Branding Produk UMKM "Kedai Rasa" di Kecamatan Banjarsari Surakarta . JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(2), 815-824. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v6i2.2253

References

Alifiyah, M. N., Sucipto, H., Dumadi, &, & Riono, S. B. (2023). Analisis Branding , Cita Rasa dan Segmentasi Pasar terhadap Peningkatan Penjualan pada Kedai Seblak Mega Easy Losari. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1041–1062. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.24927
Anggraeni, N., & Purwanto, E. (2023). Pengembangan UMKM Rengginang Bu Anik Melalui Strategi Branding Development of MSMEs Rengginang Bu Anik Through Branding Strategy. JURAI: Jurnal ABDIMAS Indonesia, 1(2), 84–96. https://doi.org/10.59841/jai.v1i2.102
Atmaja, D. R dan Afandi, R. K. (2024). PENGARUH ORIENTASI PELANGGAN, KEPUASAN PELANGGAN YANG DIMEDIASI OLEH KUALITAS LAYANAN TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN. 13(September), 1607–1626. https://doi.org/10.34127/jrlab.v13i3.1208
Bakrie, R. R., Atikah Suri, S., Nabila, Sahara, A., H Pratama, V., & Firmansyah. (2024). Pengaruh Kreativitas UMKM Serta Kontribusinya Di Era Digitalisasi Terhadap Perekonomian Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 16(2), 82–88. https://doi.org/10.55049/jeb.v16i2.308
Djunaedi, Sulistyowati, Y., Guntoro, Nizamiar, A., & Priautama, B. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan sebagai Upaya Peningkatan Loyalitas Pelanggan pada UMKM Sektor Kuliner di Kabupaten Kediri. Jurnal Riset Bisnis Dan Ekonomi, 2(1), 27–53. https://doi.org/10.30737/risk.v2i1.1751
Ginting, C., & Hartati, F. A. (2023). Analisis Minat Beli Konsumen Berdasarkan Kemasan Produk Makanan dan Minuman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 28195–28203. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.11321
Hersono, M. T., Teknologi, I., Dahlan, A., Teknologi, I., Dahlan, A., Teknologi, I., Dahlan, A., Teknologi, I., Dahlan, A., Teknologi, I., Dahlan, A., Jl, A., Ahmad, K. H., & No, D. (2023). Strategi Pemasaran Konvensional Pada Usaha Mikro dan Menengah Nata De Coco di Era Digitalisasi. 1(3), 380–388. https://doi.org/10.61722/jiem.v1i3.2592
Muksin, A., & Wahyuni, N. (2020). Model Pengelolaan Bisnis Untuk Meningkatkan Kinerja Usaha Kecil dan Menengah (UKM) di Bekasi. IKRA-ITH Ekonomika, 3(3), 174–180. https://doi.org/10.37817/ikraith-ekonomika.v3i3
Poetri, E. A., & Siahaan, S. (2024). Pengaruh Cita Rasa, Persepsi Harga, dan Promosi Penjualan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Mie Gacoan. 7(3), 28195–28203. https://doi.org/10.32877/eb.v7i1.1464
Renaldy, A., Shabrina, A. N., Ramadhan, H. N., Ramadhani, M.N., Hikayatuni’mah, P.A, &, & Jumawan. (2023). Jurnal (Analisis Kualitas Produk Untuk Meningkatkan Daya Saing Umkm. 2(7), 2518–2527. https://doi.org/10.55681/sentri
Rimadias, S., Bagasworo, W., & Dwi Marinda, D. (2024). Digital Marketing and Branding Strategy Of Rawon Premium By Salina Kitchen Via Instagram. MENGABDI : Jurnal Hasil Kegiatan Bersama Masyarakat, 2(1), 3031–6448. https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i1.295
Sari, R. D. (2023). Analisis Persepsi dan Preferensi Konsumen Pada Kualitas, Kemasan, Varian Rasa dan Merek Produk Kerupuk Melarat di Desa Belendung Karawang. Journal on Education, 06(01), 4543–4551. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3601
Sulistyo, Y., & Wikartika, I. (2024). Pembuatan Logo Guna Membangun Branding Pada UMKM Sambel Pecel Lima Dua Kelurahan Gunung Anyar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 5(1), 48–54. http://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1. 2319
Susilowati, E., Rezika, H. N., Rifaldo, M. I., Hidayat, T., & Muttaqien, D. D. (2024). Strategi Manajemen Inovasi Dan Kreatifitas Dalam Pengembangan Bisnis Kedai Kopi Imah Uing (IU). DIGIBE : Digital Business and Entrepreneurship Journal, 2(1), 17–26. https://doi.org/10.25134/digibe.v2i1.17
Tarigan, C.P., Simarmata, J., Hutasoit, L. M., & Saragih, L. S. (2023). Dampak Brand Positioning Terhadap Persepsi Konsumen Dan Niat Membeli di Toko Kijora Lemang Batok. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Kreatif, 2(1), 214–219. https://doi.org/10.59024/jumek.v2i1.290
Valentine, L., Fadhillah, S. A., Sucipto, H., Akbar NPD Wahana, & Sholeha, A. (2023). Analisis Persepsi Harga, Cita Rasa, Kualitas Layanan dan Fasilitas terhadap Keputusan Pembelian Ulang Mie Gacoan Tegal. GEMILANG: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 3(4), 425–443. https://doi.org/10.56910/gemilang.v3i2.1309
Yudhyani, E. (2024). Strategi Pemasaran Berbasis Media Sosial dan Dampaknya terhadap Brand Awareness. FRIMA: Festival Riset Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi, 6681(7), 1559–1568. https://doi.org/10.55916/frima.v1i7.688