Sosialisasi Literasi Digital dalam Meningkatkan Pemasaran yang Efektif di Kelurahan Hajoran, Kabupaten Tapanuli Tengah
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Fokus utama literasi digital adalah mengembangkan kemampuan individu untuk menggunakan, memahami, mengevaluasi, dan menciptakan informasi dalam konteks digital. Tujuan diadakannya sosialisasi ini adalah semata-mata untuk membantu masyarakat Kelurahan Hajoran mengelola media sosial sebagai bagian dari literasi digital untuk meningkatkan kegiatan perekonomian di daerah tersebut. Metode yang digunakan dalam sosialisasi ini adalah Participatory Action Research yang merupakan metode penyadaran masyarakat mengenai potensi dan masalah yang ada serta mendorong keikutsertaan atau partisipasi masyarakat dalam kegiatan perubahan yang akan dilaksanakan (Rahmat & Mirnawati, 2020). Kemudian hasil sosialisasi dari pengabdian masyarakat yang dilakukan adalah para warga Kelurahan Hajoran mampu melek literasi digital khususnya media sosial yang dapat mereka gunakan sebagai media meningkatkan pemasaran efektif produk mereka.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) accepts manuscripts that have not been published elsewhere and are not under consideration for publication by other print or electronic media. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (eg, post it to an institutional repository, in a journal or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
License to Publish
The non-commercial use of the article will be governed by the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). The author hereby grants JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) an exclusive publishing and distribution license in the manuscript include tables, illustrations or other material submitted for publication as part of the manuscript (the “Articleâ€) in print, electronic and all other media (whether now known or later developed), in any form, in all languages, throughout the world, for the full term of copyright, and the right to license others to do the same, effective when the article is accepted for publication. This license includes the right to enforce the rights granted hereunder against third parties.
References
Christiane Schroeter, L. M. (2015). The Impact of Guided vs. Self-directed Instruction on Students' Information Literacy skills. Journal for Advancement of Marketing Education, 1-10.
Gasser, U., & Palfrey, J. (2019). Fostering Innovation and Protecting Privacy: Challenges of the Internet of Things. Harvard Journal of Law & Technology, 29(1), 1-35.
Hartati, T. (2016). Multimedia in literacy developmentat remote elementary schools in west java. Edutech, 301-310.
Hasan Subekti, H. S. (2017). Patrap Triloka Ethno-Pedagogy With Research-Based Learning Settings to Develop Capability of Pre-Service Science Teachers: Literature Review. 1st International Conference on Matematichs, Science, and Education (ICoMSE 2017). Malang: Atlantis Press.
Indah Kurnianingsih, R. R. (2017). Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Digital Bagi Tenaga Perpustakaan Sekolah dan Guru di Wilayah Jakarta Pusat Melalui Pelatihan Literasi Informasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 61-76.
Kusrini, N., Sulistiawati, R., Imelda, I., & Hurriyani, Y. (2017). Pemberdayaan masyarakat dalam pemanfaatan sumber daya lokal di Desa Jeruju Besar Kecamatan Sungai Kakap. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 2(2), 139-150
Murtani, A. (2019). Sosialisasi Gerakan Menabung. Sindimas, 1(1), 279-283.
Rafiq, A. (2020). Dampak media sosial terhadap perubahan sosial suatu masyarakat. Global Komunika: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(1), 18-29.
Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research dalam pemberdayaan Masyarakat. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Non-Formal, 64-71.