Pelatihan Penguasaan Google Meet dan PPT Video Untuk Mengembangkan Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid 19 Untuk Guru di SMP Negeri 2 Kasihan Bantul Yogyakarta
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Pengabdian ini berfokus pada pendampingan dalam bentuk pelatihan bagi guru di SMP Negeri 2 Kasihan Bantul Yogyakarta, supaya bisa menguasai teknologi dan informasi khususnya dimasa pandemi covid 19. Metode pelaksanaan dilakukan dengan cara pelatihan secara langsung dengan mengenalkan Google Meet dan PPT Video. Selain pemberian informasi, juga dilakukan praktek langsung dalam pelaksanaan dari akses Google Meet dan pembuatan PPT Video. Hasi dari pelaksanaan pengabdian ini yaitu guru di SMP Negeri 2 Kasihan Bantul Yogyakarta bisa membuat dan mengkases Google Meet dan bisa menggunakan dan membuat PPT Video untuk proses pembelajaran di masa pandemic Covid 19.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) accepts manuscripts that have not been published elsewhere and are not under consideration for publication by other print or electronic media. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (eg, post it to an institutional repository, in a journal or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
License to Publish
The non-commercial use of the article will be governed by the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). The author hereby grants JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) an exclusive publishing and distribution license in the manuscript include tables, illustrations or other material submitted for publication as part of the manuscript (the “Articleâ€) in print, electronic and all other media (whether now known or later developed), in any form, in all languages, throughout the world, for the full term of copyright, and the right to license others to do the same, effective when the article is accepted for publication. This license includes the right to enforce the rights granted hereunder against third parties.
References
Eggen., Paul., dan Don, K. 1996. Strategi dan Model Pembelajaran Mengajarkan Konten dan Keterampilan Berpikir. Terjemahan oleh Satrio Wahono. 2012. Jakarta: PT Indeks.
Gheytasi, M., Azizifar, A., & Gowhary, H. (2015). The Effect of Smartphone on the Reading Comprehension Proficiency of Iranian EFL Learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199, 225–230. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2015.07.510.
Johnston, S. March 6, 2017. "Meet the new Hangouts". Google (dalam bahasa Inggris). https://id.wikipedia.org/wiki/Google_Meet#cite_note-4. diakses tanggal 22 Januari 2021.
Keengwe, J., & Georgina, D. (2012). The digital course training workshop for online learning and teaching. Education and Information Technologies, 17(4), 365–379. https://doi.org/10.1007/s10639-011-9164-x.
Martins, M. de L. (2015). How to Effectively Integrate Technology in the Foreign Language Classroom for Learning and Collaboration. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 77–84. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2015.01.629.
Purwanto, W. Djatmiko, E.T. dan Hariyono. 2016. Penggunaan Model Problem Based Learning Dengan Media Powerpoint Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, Vol. 1, No. 9, Bln September, Thn 2016, Hal 1700—1705.
Rusman., Kurniawan., dan Riyana. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sardiman, A. M. 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sawitri, D. 2020. Penggunaan Google Meet Untuk Work From Home Di Era Pandemi Coronavirus Disease 2019 (Covid-19). Jurnal Prioritas : Jurnal Pengabdian Masyarakat, Volume : 02, Nomor : 01, April 2020.
Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Suraya., Fatkhiyah, E., Suseno, H. P. Pendampingan Kegiatan Program Kemitraan Masyarakat Dengan Pembuatan Bahan Ajar Aplikasi Video Scribe Pada Guru Di Sd Muhammdiyah Pandes Bantul. Jurnal Abdimas PHB Vol 2 No 2 Juni Tahun 2019.
Tirtiana, C. P. 2013. Pengaruh Kreativitas Belajar, Penggunaan Media Pembelajaran PowerPoint, dan Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi pada Siswa Kelas X AKT SMK Negeri 2 Blora Tahun Ajaran 2012/2013 (Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening). Economic Education Analysis Journal (EEAJ), 2 (2): 15-23.
Undang-Undang Republik Indonesia No 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Zaenal, A. 2011. Buku Pintar Google. Penerbit Media Kita. Jakarta Internet.