Membangun Minat Belajar Anak di Pulau Panjang, Lepar Pongok, Kabupaten Bangka Selatan

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Olivia Khanati
Eka Nurcahyono
Sandika Wahyudi
Febi Kurniawati
Rina Apriyanti
Mustobi Prananda
Heru Anggara
Ardiansyah Kurniawan

Abstract

Panjang Island as one of the remote islands in the Bangka Belitung Islands, has also experienced the impact of online and offline learning due to the COVID-19 pandemic. When offline learning is fully underway, students' interest in learning is still affected by online learning. It is necessary to provide activities that attract students' interest that increase their learning motivation. Learning English activities, reciting the Koran and Islamic exemplary stories in mosques, and educating the natural school model are expected to increase children's learning motivation. Educational games and rewards are given to provide memory related to positive messages to increase interest in learning.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Olivia Khanati, Eka Nurcahyono, Sandika Wahyudi, Febi Kurniawati, Rina Apriyanti, Mustobi Prananda, Heru Anggara, & Kurniawan, A. (2022). Membangun Minat Belajar Anak di Pulau Panjang, Lepar Pongok, Kabupaten Bangka Selatan. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 303-314. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v3i2.974

References

Aprilianto, A., & Mariana, W. (2018). Permainan Edukasi (Game) Sebagai Strategi Pendidikan Karakter. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 139-158.
Asmin, A. I. (2013). Pengenalan dan peningkatan minat anak usia dini untuk mempelajari Bahasa Inggris. In Prosiding Seminar Nasional (Vol. 2, pp. 191-197).
Dalimunthe, R. R., Harahap, R. D., & Harahap, D. A. (2021). Analisis minat belajar siswa sekolah dasar terhadap mata pelajaran IPA pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(3), 1341-1348.
Forbes, E. E., Ryan, N. D., Phillips, M. L., Manuck, S. B., Worthman, C. M., Moyles, D. L., ... & Dahl, R. E. (2010). Healthy adolescents' neural response to reward: associations with puberty, positive affect, and depressive symptoms. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(2), 162-172.
Hidayah, Y., Suyitno, S., & Retnasari, L. (2019). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Quran (TPA) Sebagai Pusat Pendidikan Karakter Religus (Pengabdian di TPQ Silastra Condong Catur, TPQ Darul Falah Maguwo Harjo Maguwo Harjo, TPA Al-Huda Caturtunggal, Yogyakarta). Loyalitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 146-153.
Inah, E. N. (2015). Peran komunikasi dalam interaksi guru dan siswa. Al-Ta'dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 150-167.
Jannah, N. N., & Al Baqi, S. (2022). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi Di Tpa Masjid Nurussolah Desa Semanding. Prodimas: Prosiding Pengabdian Masyarakat, 1, 79-98.
Lumbantobing, W. L., & Sadewo, Y. D. (2022). Menumbuhkan Minat Belajar Bahasa Inggris Peserta Didik Sekolah Dasar Di Daerah Perbatasan Kalimantan Barat. Jurnal Pengabdian Dharma Laksana, 4(2), 218-225.
Margolang, N., Hermita, N., & Antosa, Z. (2019). The correlations between reward and elementary school students’ learning motivation. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education (JTLEE), 2(1), 64-70.
Marheni, E., Ridwan, M., Afrizal, S., Purnomo, E., & Soniawan, V. (2020). Meningkatkan Gairah Belajar PJOK Siswa Pasca Pandemi Covid-19. Suluah Bendang: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(3), 149-158.
Miendlarzewska, E. A., Bavelier, D., & Schwartz, S. (2016). Influence of reward motivation on human declarative memory. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 61, 156-176.
Mustafa, I. R., Abdillah, M. B., Winata, N. R., Pratama, R., Isnanda, R., Putra, T. D. A., & Sulistyo, W. D. (2019). Edukasi ‘’Gerakan Siswa Anti Narkoba’’(Geswana) Era Desrupsi 4.0 di SMP Wahid Hasyim Malang. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 189-197
Otaviasari, S., & Suwarno, S. H. (2015). Hubungan Pemeberian Reward (Hadiah) Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas III Di SD Muhammadiyah 4 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta
Retnasari, L., Suyitno, S., & Hidayah, Y. (2019). Penguatan Peran Taman Pendidikan Al-Quran (TPQ) Sebagai Pendidikan Karakter Religius. Jurnal Solma, 8(1), 32-38.
Rohmawati, Y. I., & Amirudin, A. (2022). Adaptasi Pertukaran Sosial Relawan Pengajar Di Sekolah Terbuka Master, Depok. Mediakom: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 154-166.
Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49-55.
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa Covid 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232-243.

Most read articles by the same author(s)