“Sekolah untuk Masa Depan”, Membangun Pendidikan Karakter Anak Usia Sekolah yang Mandiri, Sehat dan Kreatif di Kota Pangkalpinang, Bangka

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Tiara Elgifienda
Tiara Puspa Anjani
Dian Fitri K
Lili Liana
Ardiansyah Kurniawan

Abstract

"School for the Future: Independent, Healthy, and Creative Integrative Character Education" is a community service activity that employs an interdisciplinary approach to integrate a variety of educational concepts that we believe are crucial for the education of school-age children. This Community Service activity is conducted through a variety of activities, such as the fun learning through a bilingual approach with elementary school materials, the play of snakes and ladders, and Fish Eating Campaign (Gemarikan) to elementary school students, and the evaluation of materials. Many parties are involved in this activity, and there is still room for development in order to facilitate the implementation of similar activities. However, the community service team feels the need to consider carrying out similar activities with a continuation scheme in the following year to facilitate measuring the effectiveness and impact of this activity on students. Nevertheless, in order to increase students' enthusiasm for the activity, it is necessary to develop more innovative and inventive game designs.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Tiara Elgifienda, Tiara Puspa Anjani, Dian Fitri K, Lili Liana, & Ardiansyah Kurniawan. (2025). “Sekolah untuk Masa Depan”, Membangun Pendidikan Karakter Anak Usia Sekolah yang Mandiri, Sehat dan Kreatif di Kota Pangkalpinang, Bangka. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(3), 1627-1637. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v6i3.2591

References

Hijran, M dan Fauzi, Padlun. (2023). Proyek Profil Pelajar Pancasila terhadap Karakter Pribadi Siswa di Kota Pangkalpinang. Jurnal Kewarganegaraan. Volume 7 (1): 796-804.

Lestari, Indah dan Handayani, Nurul. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah khususnya SMA/SMK di Zaman serba Digital. Jurnal Guru Pencerah Semesta. Volume 1 (2): 101-109

Herliani, Elly dan Heryati, Euis. (2021). Pembelajaran 7. Pengembangan Potensi Peserta Didik. Modul Belajar Mandiri: 147-167.

Magdalena, Ina, dkk. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-est dan Post-test pada Mata Pelajaran Matematika dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran di SDN Bojong 04. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. Volume 3 (3): 150-165.

Mahendra, Yasinta. (2019). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN). ISSN 2714-5972.

Saputra, Darman. (2019). Investasi Gizi sebagai Upaya Menciptakan Germas Menuju Generasi Emas. Prosiding Seminar Hukum dan Publikasi Nasional (Serumpun). ISBN 978-623-92439-0-6.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Harun, CA. (2014). Pembelajaran bahasa inggris bagi anak usia dini versus budaya lokal. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 5 (2): 63-72
Manullang, Belferik. (2013). Grand Desain Pendidikan Karakter Generasi Emas
2045. Jurnal Pendidikan Karakter. Tahun III (1): 1-14.

Tim Redaksi ANTARA. (6 Februari 2024). Pemkot Pangkalpinang prioritaskan penanganan sampah. Laman: https://babel.antaranews.com/berita/12956/produksi-sampahpangkalpinang- capai-100-ton. Diakses pada Tanggl 27 Februari 2024 Pukul 10.27 WIB.

Tim Redaksi Bangka Pos. (23 Agustus 2023). Walikota akui Sampah jadi Permasalahan Kota Pangkalpinang, Berharap ada Solusi TPA Regional. Laman: https://bangka.tribunnews.com/2023/08/23/wali-kota-akui- sampahjadi-permasalahan-kota-pangkalpinang-berharap-ada-solusi-tpa- regional. Diakses pada Tanggl 27 Februari 2024 Pukul 14.39 WIB

Most read articles by the same author(s)