Pengembangan Produk Wirausaha Berbasis Kesehatan dan Wisata untuk Mencetak Wirausaha Muda Berbasis Potensi Lokal

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Untung Novianto
Nina Gartika
Riandi Alfin
Debby Nashania
Arsya Arba

Abstract

This community service aims to develop local potential through the integration of health-based products and tourism, in order to create young entrepreneurs in partner villages. The focus of community service is directed at processing herbal products that have added value as part of ecotourism and health tourism. The implementation method uses the Participatory Action Research (PAR) approach by actively involving local communities in every stage of the activity, starting from identifying potential, training, production to marketing. This activity has succeeded in empowering 20 participants who are members of the local young entrepreneur group. The results of the community service show an increase in production capacity, understanding of the concept of herbal product branding, and skills in tourism-based digital marketing. This program has an impact on the formation of the identity of local superior products and strengthening the potential of herbal-based tourist villages.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Untung Novianto, Nina Gartika, Riandi Alfin, Debby Nashania, & Arsya Arba. (2025). Pengembangan Produk Wirausaha Berbasis Kesehatan dan Wisata untuk Mencetak Wirausaha Muda Berbasis Potensi Lokal. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(3), 1465-1477. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v6i3.2521

References

Muhid, A., Sumarkan, Rakhmawati, Fahmi, L. "Perubahan Perilaku Open Defecation Free (ODF) melalui Program Sanitasi Total Berbasis Masyarakat (STBM) di Desa Babad Kecamatan Kedungadem Kabupaten Bojonegoro". Engagement : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat 2, no. 1 (Maret 2018), 99–119.
Winkel, W. S., & Hastuti, M. S. (2005). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.
Putra, H. P dan Yebi, Y. 2010. Studi Pemanfaatan Sampah Plastik Menjadi Produk dan Jasa Kreatif. Jurnal Sains dan Teknologi Lingkungan. Vol. 2 No. 1.
Menteri Perhubungan Republik Indonesia. (1992). Tiga undang-undang: Perkeretaapian, lalu lintas, dan angkutan jalan penerbangan tahun 1992. Jakarta: Eko Jaya.
Afandi, A., Pradana, M., & Fadlilah, N. (2022). Participatory Action Research dalam pengembangan kapasitas masyarakat berbasis ekonomi lokal. Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 8(1), 25–33. https://journal.umpo.ac.id/index.php/Pencerah/article/view/5084

Ariani, D., & Priyono, A. (2021). Peningkatan kompetensi kewirausahaan siswa melalui pengembangan usaha berbasis sekolah. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 540, 301–306. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210420.052
Fitriyah, N., Nurlaelah, R., & Yunita, I. (2022). Pelatihan kewirausahaan siswa berbasis potensi lokal di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan, 10(2), 125–135. https://doi.org/10.22219/jp.v10i2.23543
Ismail, M., Lestari, R., & Hartati, N. (2021). Potensi wisata edukatif berbasis herbal di lingkungan sekolah. Jurnal Edukasi Alternatif, 3(2), 67–75. https://doi.org/10.24036/jea.v3i2.163
Khairunnisa, S., & Syarifah, I. (2021). Potensi dan pengelolaan tanaman herbal dalam pemberdayaan ekonomi masyarakat Jawa Barat. Jurnal Ecobisma, 8(1), 15–24. https://doi.org/10.32502/ecobisma.v8i1.3524
Mulyana, D. (2023). Pemberdayaan komunitas melalui pendekatan partisipatif di desa wisata. Komunitas: International Journal of Indonesian Society and Culture, 15(1), 10–19. https://doi.org/10.23917/komunitas.v15i1.17336
Nurhasanah, S., & Fauziah, R. (2022). Strategi pembelajaran adaptif dalam pengembangan kewirausahaan berbasis praktik. Edunomika, 6(1), 44–52. https://doi.org/10.31004/edunomika.v6i1.169
Rahmawati, E. (2022). Teori pemberdayaan dalam pelaksanaan pengabdian masyarakat berbasis sekolah. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 15(1), 18–26. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v15i1.4876
Rahmatika, D., Fadhilah, N., & Saputri, E. (2023). Peran pendidikan vokasi dalam menumbuhkan kewirausahaan muda berbasis lokalitas. Serunai: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 32–41. https://doi.org/10.24114/serunai.v3i1.39069
Sulastri, Y., & Andriani, M. (2023). Strategi branding produk herbal berbasis narasi lokal dalam meningkatkan nilai jual. Prosiding Seminar Nasional Inovasi dan Pembelajaran (SNIP), 2(1), 115–122. https://doi.org/10.5281/zenodo.7965526
Sutarto, Y., & Cahyani, A. (2021). Experiential learning dalam pelatihan kewirausahaan berbasis praktik di SMK. JOLLT (Journal of Languages and Language Teaching), 8(4), 447–453. https://doi.org/10.33394/jollt.v8i4.3992

Wibowo, H., & Lestari, R. (2021). Pembentukan kelompok usaha siswa sebagai strategi pemberdayaan ekonomi sekolah. Biolokus: Jurnal Pendidikan Biologi dan Pembelajaran, 4(1), 48–57. https://doi.org/10.24127/biolokus.v4i1.3564
Widayanti, T., Rahayu, D., & Hidayat, R. (2022). Peningkatan keterampilan digital marketing siswa SMK melalui pelatihan berbasis media sosial. OSF Preprints, March, 1–8. https://doi.org/10.31219/osf.io/uyj6t

Most read articles by the same author(s)