Pendampingan UMKM Hebat dengan Inovasi Produk, Pemasaran Digital, dan Pengelolaan Keuangan Pada Usaha Cekeremes di Kecamatan Medan Tuntungan

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Rahmadani
Wardayani
Nurlinda
Nurhayati
Supriyanto
Sugianto
Elserra Siemin Ciamas
Dewi Anggraini

Abstract

This activity aims to assist partner MSMEs in the Baru Ladang Bambu Village, Medan Tuntungan District, Medan City so that they "grade up". This service was carried out in June 2021 by the implementing team, namely 4 STIM Sukma Medan lecturers, 1 Politeknik Negeri Medan lecturer, 2 Politeknik Cendana lecturers, and 1 Politeknik LP3i Medan lecturer together with the Cekeremes business group in Medan Tuntungan which was attended by 9 person. The materials presented in this mentoring activity were product innovation, digital-based marketing, and financial management of the cekeremes business. The results of this service activity increase the experience and knowledge of the cekeremes Ladang Bambu business actors, Medan Tuntungan District regarding the need for product innovations such as improving packaging and shapes so that all people can enjoy cekeremes, thereby having a positive impact on increasing income. Then the application of digital-based marketing, the industrial era 4.0 has shifted the previous transaction system. The application of digital marketing can expand market share. Then business financial management. Cekeremes business actors have been able to calculate the Cost of Goods Manufactured independently.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Rahmadani, Wardayani, Nurlinda, Nurhayati, Supriyanto, Sugianto, Elserra Siemin Ciamas, & Dewi Anggraini. (2021). Pendampingan UMKM Hebat dengan Inovasi Produk, Pemasaran Digital, dan Pengelolaan Keuangan Pada Usaha Cekeremes di Kecamatan Medan Tuntungan. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 361-371. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v2i2.637

References

Abidin Achmad, Z., Zendo Azhari, T., Naufal Esfandiar, W., Nuryaningrum, N., Farah Dhilah Syifana, A., & Cahyaningrum, I. "Pemanfaatan Media Sosial dalam Pemasaran Produk UMKM di Kelurahan Sidokumpul, Kabupaten Gresik." Jurnal Ilmu Komunikasi 10, no. 1 (2020): 17–31.
Dahlan, M. "Peran Pengabdian Pada Masyarakat Dalam Pemberdayaan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM)." Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1, no. 2 (2017): 81–86.
Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. "Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean." JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara 1, no. 2 (2018): 61–76.
Irfani, H., Yeni, F., & Wahyuni, R. "Pemanfaatan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Pada Ukm Dalam Menghadapi." JCES (Journal of Character Education Society) 3, no. 3 (2020): 651–659.
Jefriyanto, Rabi Ahir, Elisa Indrianti, & Rizky Hidayatullah. "Pendampingan Penyusunan Laporan Keuangan Pada Usaha Rumah Kos Di Kelurahan Tangkerang Barat Kecamatan Marpoyan Damai Pekanbaru." JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) 2, no.1 (2021): 53–59.
Kemenkop dan UMKM. "Tabel 1 Perkembangan Data Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) dan Usaha Besar (UB)." (2019): 2018–2019.
Mulyani, A. S., Nurhayaty, E., & Miharja, K. "Penerapan Pencatatan dan Laporan Akuntansi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM)." Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2, no. 2 (2019): 219–226.
Muslih, M., Etica, U., Rosanti, E., Hastuti, E. W., & Mubarok, W. "Pengembangan Sentra Produksi Kemasan Berbasis Anyaman Bambu Melalui Pemberdayaan Karang Taruna dan PKK untuk Peningkatan Ekonomi Masyarakat di Desa Mojorejo Kecamatan Jetis Kabupaten Ponorogo." Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 4, no. 2 (2020): 343–362.
Nurlinda, & Fathimah, V. "Determinan Adopsi E-Commerce Dan Dampaknya Pada Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM)." Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan 7, no. 3 (2019): 445–464.
Nurlinda, N., Napitupulu, I., Wardayani, W., Azlina, A., Andina, A., Ulfah, A., & Supriyanto, S. "Can E-Commerce Adoption Improve SME’s Performance? (Case Studies on Micro, Small and Medium Enterprises with Gojek Services in Indonesia)." (2020).
Savitri, R. V., & Saifudin. "Pencatatan Akuntansi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Studi Pada Umkm Mr. Pelangi Semarang)." JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi) 5, no. 2 (2018): 117–125.
UU No 20 Tahun 2008. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah.
Waluyo. Akuntansi Pajak. Jakarta: Salemba Empat, 2014.
Wibowo, B. S., & Haryokusumo, D. "Peluang Revolusi Industri 4.0 Bidang Pemasaran: Pemanfaatan Aplikasi E-commerce, Sosial Media Instagram dan Digital Marketing terhadap keputusan Instant Online Buying Konsumen Generasi Millenial." Capital: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen 3, no. 2 (2020): 86.